MEDI@TEKA


МЕДІАТЕКА гімназії
працює з 8.00 до 16.00 
понеділок, середа, п'ятниця
Кожен останній день місяця - Санітарний день
Наша адреса:  вул.Шевченка, 
82, м.Василівка, Запорізької обл., тел. 7-36-15


ПРИМІРНЕ  ПОЛОЖЕННЯ ПРО БІБЛІОТЕКУ (МЕДІАТЕКУ)
ЗАКЛАДУ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
І. Загальні положення
               1.    Положення про бібліотеку (медіатеку) закладу загальної середньої освіти (далі – Положення) поширюється на бібліотеки закладів загальної середньої освіти (далі – бібліотека ЗЗСО) державної і комунальної форм власності, у тому числі закладів загальної середньої освіти при установах кримінально-виконавчої системи, що надають базову та повну загальну середню освіту.
               2.    Бібліотека (медіатека) ЗЗСО є обов’язковим структурним підрозділом закладу загальної середньої освіти, який здійснює бібліотечно-інформаційну, культурно-просвітницьку діяльність в урочний та позаурочний час, приймає участь в навчально-виховному процесі з метою забезпечення прав учасників навчально-виховного процесу на безкоштовне користування бібліотечно-інформаційними ресурсами.
               3.    У своїй діяльності бібліотека ЗЗСО керується Конституцією України, законами України, іншими чинними нормативно-правовими актами в галузі освіти й культури, концепцією НУШ, регламентованими документами місцевих органів управління освітою, рекомендаціями Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського, Статутом ЗЗСО, Положенням про бібліотеку (медіатеку) конкретного закладу загальної середньої освіти, яке розробляється на підставі даного Положення.
               4.    Освітній заклад забезпечує правові, організаційні, фінансові та матеріальні умови, необхідні для повноцінного функціонування бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО.
               5.    Майно та приміщення бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО утримується освітнім закладом на умовах безстрокового і безкоштовного користування та перебуває в його оперативному управлінні.
               6.    Діяльність бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО відображається у Статуті, перспективних і річних планах закладу загальної середньої освіти. При ліцензуванні закладу загальної середньої освіти враховується матеріально-технічне забезпечення бібліотеки, а також наявність у її фондах відповідної кількості підручників, методичних та довідкових видань на різних носіях інформації.
               7.    Керівництво освітнього закладу несе відповідальність за доступність та якість бібліотечного та інформаційного обслуговування учасників навчально-виховного процесу в бібліотеці (медіатеці) ЗЗСО.
               8.    Бібліотека (медіатека) ЗЗСО є складовою галузевої мережі освітянських бібліотек Міністерства освіти і науки України та Національної академії педагогічних наук України. Головним координаційним науково-методичним центром для Бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО є Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського.
               9.    Порядок користування інформаційними ресурсами та порядок надання основних послуг бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО визначаються в Положенні про бібліотеку (медіатеку) конкретного закладу освіти.
            10.    Обслуговування користувачів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО здійснюється відповідно до Правил користування бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО, правил техніки безпеки та протипожежної охорони, санітарно-гігієнічних вимог.
            11.    Бібліотека (медіатека) у своїй роботі взаємодіє з педагогічним колективом і педагогічною радою навчального закладу, громадськими об’єднаннями міста.
ІІ. Основні завдання бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО
               1.    Забезпечення учасників навчально-виховного процесу оперативним інформаційним обслуговуванням, доступом до інформації, культурних цінностей шляхом використання бібліотечно-інформаційних ресурсів на різних носіях інформації у відповідності до інформаційних запитів користувачів.
               2.    Створення в закладі ЗСО інформаційно-бібліотечного середовища як осередку виховання та освіти.
               3.    Впровадження в діяльність бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та комп’ютеризація бібліотечно-інформаційних процесів з метою сприяння в удосконаленні навчально-виховного процесу, доступності і ефективності освіти, підготовки молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.
               4.    Підвищення загальноосвітнього, професійного та культурного рівня учасників навчально-виховного процесу, якісне інформаційно-бібліотечне забезпечення всіх категорій користувачів.
               5.    Формування інформаційно-бібліотечного фонду у відповідності до профілю навчальної, науково-методичної діяльності навчального закладу та інформаційних потреб користувачів .
               6.    Організація та ведення пошуково-довідкового апарату.
               7.    Надання оперативного доступу через Інтернет до вітчизняних і світових інформаційних ресурсів.
               8.    Сприяння у вихованні відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє використовувати набуті знання й вміння для творчого вирішення проблем, критичного мислення, обробки різноманітної інформації.
               9.    Виховання у користувачів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО інформаційної культури.
            10.    Удосконалення послуг, які надає бібліотека (медіатека) ЗЗСО шляхом упровадження сучасних інформаційних технологій та комп’ютеризації бібліотечно-інформаційних процесів.
            11.    Створення сприятливих умов для творчої активності і самоосвіти учнів, підвищення професійної компетентності педагогічних кадрів та їх безперервної освіти.
            12.    Участь у формуванні політики ЗЗСО щодо медіаосвіти.
III. Функції бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО
               1.    Формує інформаційні ресурси ЗЗСО з метою задоволення інформаційних потреб різних категорій користувачів.
               2.    Комплектує єдиний універсальний фонд, що включає навчальний фонд і основний фонд на традиційних та нетрадиційних носіях інформації.
Основний фонд - частина єдиного фонду, яка представляє собою зібрання художніх, наукових, науково-популярних, довідкових, методичних видань.
Навчальний фонд - спеціалізований підсобний фонд, що включає до свого складу видання рекомендовані для забезпечення навчального процесу. Навчальний фонд формується відповідно до навчальних планів і програм та нормами книгозабезпеченості.
               3.    Поповнює фонд бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО за рахунок використання електронних інформаційних ресурсів мережі Інтернет, баз та банків даних інших закладів і організацій.
               4.    Формує фонд документів на традиційних і електронних носіях, які створюються у навчальному закладі (публікації та роботи педагогів, наукові роботи та реферати учнів тощо).
               5.    Організовує фонд, забезпечує його розміщення та зберігання відповідно до санітарно-гігієнічних вимог і нормативно-правових документів.
               6.    Забезпечує якісний облік документів, у т.ч. із застосуванням електронної системи обліку документів, що надійшли до фонду бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО.
               7.    Здійснює аналітично-синтетичне опрацювання документів, що надійшли до фонду бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО.
               8.    Створює і веде довідково-пошуковий апарат, який включає традиційні каталоги (алфавітний, систематичний), картотеки (систематичну картотеку статей, тематичні картотеки), електронний каталог, бази та банки даних у відповідності до потреб закладу загальної середньої освіти.
               9.    Здійснює бібліотечно-бібліографічне та інформаційне обслуговування користувачів на абонементі, у читальному залі, комп’ютерному залі, на міжбібліотечному абонементі (МБА).
            10.    Забезпечує диференційне бібліотечно-інформаційне обслуговування учасників навчально-виховного процесу та батьків.
            11.    Веде електронний облік та базу даних користувачів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО.
            12.    Вивчає інформаційні потреби користувачів та ступінь їх задоволення.
            13.    Здійснює довідково-інформаційне і бібліотечно-бібліографічне обслуговування користувачів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО, використовуючи всі форми і методи колективного, групового та індивідуального обслуговування, інформування про нові надходження літератури з психолого-педагогічних питань, а також шляхом підготовки бібліографічних видань (інформаційних і рекомендаційних бібліографічних списків, бібліографічних покажчиків), організовує виставки нових надходжень та тематичні виставки літератури до педагогічних нарад, семінарів, знаменних дат у галузі освіти і культури, готує бібліографічні огляди літератури з актуальних питань.
            14.    Веде культурно-просвітницьку діяльність, спрямовану на розвиток загальної та читацької культури особистості, розвиток критичного мислення у учнів.
            15.    Організує систематичне читання учнів з урахуванням їх культурних і мовних особливостей.
            16.    Організовує дозвілля, пов'язаного з читанням, і міжособистісного спілкування в умовах бібліотеки з урахуванням інтересів, потреб, вікових психофізичних, національних особливостей.
            17.    Підтримує діяльність педагогічних працівників у галузі створення медіапродуктів (фото-, відеозаписів, електронних документів, баз даних, веб-сторінок тощо).
            18.    Формує репертуар інформаційних, бібліотечних і бібліографічних послуг.
            19.    Використовує телекомунікаційні технології у вирішенні завдань бібліотечної підтримки навчальної діяльності та організації доступу до інформації, зокрема:
   участь в організації проектної діяльності (здійснює пошук інформації про міжнародні, всеукраїнські, регіональні, обласні проекти для вчителів і учнів, забезпечує подання інформації в Інтернет);
   створює умови для участі всіх учасників навчально-виховного процесу в електронних конференціях, нарадах тощо.
            20.    Сприяє проведенню уроків, факультативів з формування інформаційної культури, надає інформаційну та методичну допомогу, консультує школярів, є базою для проведення практичних занять.
            21.    Проводить індивідуальні і групові тренінги з пошуку інформації для навчальної, творчої, гедоністичної діяльності.
            22.    Навчає технологіям інформаційного самообслуговування, створення та використання медіа-ресурсів з метою засвоєння учнями основ медіаграмотності, оволодіння мовою і можливостями медіазасобів, формування медіакультури.
            23.    Включає у процес інформаційно-бібліотечного обслуговування елементи навчального характеру (індивідуальні та групові консультації, практичні поради, показ технологічних аспектів роботи з медіа-інформацією).
            24.    Бере участь спільно з педагогами в організації дозвілля учнів. Організовує культурно-дозвільні масові заходи зорієнтовані на формування та розвиток загальної, інформаційної та читацької культури, медіакультури школярів.
            25.    Надає консультативну та практичну допомогу користувачам бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО у проектній діяльності, рішенні завдань, які виникають у процесі навчальної і професійної діяльності.
            26.    Створює відповідні умови для індивідуальної роботи вчителів, сприяє розвитку їх професійної компетенції, підвищенню кваліфікації.
            27.    Використовує розподілене інформаційне середовище освітнього закладу, взаємодіє з усіма структурними підрозділами закладу.
            28.    Здійснює підтримку та супровід функціонування сайту або веб-сторінки бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО.
ІV. Права та обов'язки користувачів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО
Права користувачів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО:
    отримувати повну інформацію про склад і зміст фондів бібліотеки (медіатеки), наявні інформаційні ресурси та послуги;
    мати вільний доступ до бібліотечно-інформаційних ресурсів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО, вітчизняних та світових ресурсів через Інтернет;
    отримувати консультативну допомогу в пошуку та виборі інформації;
    отримувати в тимчасове користування необхідні документи на різних носіях інформації;
    брати участь у заходах, які проводить бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО;
    подавати пропозиції керівництву ЗЗСО щодо удосконалення діяльності бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО;
    вимагати дотримання конфіденційності щодо інформації, якою вони користуються.
Обов’язки користувачів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО:
    дотримуватися правил користування бібліотекою (медіатекою);
    дбайливо ставитися до документів з фондів бібліотеки (медіатеки);
    повертати документи не пізніше встановленого терміну;
    не виносити з приміщення бібліотеки (медіатеки) документи, не зафіксовані в читацькому формулярі;
    не користуватися комп’ютерною технікою без дозволу працівників бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО;
    дотримуватися відповідних норм поведінки (дотримуватися тиші, не перебувати в приміщенні бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО у верхньому одязі, не приносити зайві речі тощо);
V. Права та обов’язки бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО
Права бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО відповідають правам будь-якого структурного підрозділу освітнього закладу, зафіксованим у Статуті. Бібліотека (медіатека) ЗЗСО має право:
   визначати джерела комплектування інформаційних ресурсів;
   бути забезпеченою окремим приміщенням розміри, освітлення, температурний режим якого відповідають чинним санітарно-гігієнічним, протипожежним і будівельним нормам і правилам.
2.   Обов’язки бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО:
   дотримуватись державних бібліотечних стандартів і нормативів;
   не обмежувати права користувачів на вільний доступ до інформаційних ресурсів;
   не використовувати відомості про користувачів та їх читацькі запити, крім випадків, коли ці відомості використовуються з науковою метою та для організації бібліотечно-інформаційного обслуговування;
   звітувати перед директором навчального закладу за встановленою формою.
VІ. Права та обов’язки бібліотечних працівників бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО
Права працівників бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО:
    надавати пропозиції керівництву навчального закладу щодо преміювання та нагород працівників бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО;
    мати щорічну відпустку за відпрацьований період роботи згідно із Законом України «Про відпустки» та додаткову щорічну відпустку (до семи календарних днів) відповідно до колективного договору між працівниками і керівництвом освітнього закладу;
    мати доплати, передбачені чинним законодавством;
    підвищувати свій професійний рівень на курсах, конференціях, семінарах, практикумах тощо;
    проходити атестацію.
Обов’язки працівників бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО:
    надавати вільний доступ користувачам до інформаційних ресурсів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО;
    формувати фонди бібліотеки (медіатеки) відповідно до інформаційних потреб учасників навчально-виховного процесу;
    удосконалювати інформаційно-бібліографічне та бібліотечне обслуговування користувачів;
    здійснювати належне розміщення, збереження, систематизацію та використання документів на різних носіях інформації;
    забезпечувати режим роботи бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО у відповідності до потреб користувачів і режиму роботи навчального закладу;
    звітувати про свою діяльність перед керівником освітнього закладу.
VII. Управління,  штати, структура бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО
1.   Загальне керівництво бібліотекою (медіатекою) ЗЗСО здійснює керівник освітнього закладу.
2.   Формування штатів бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО здійснюється згідно наказу Міністерства освіти і науки України від 06.12.2010 № 1205 “Про затвердження Типових штатних нормативів закладів загальної середньої освіти”. Штатні посади працівників бібліотек закладів освіти вводяться лише за умови наявності в закладі певної кількості класів. Якщо в ЗЗСО налічується 5 - 10 класів, вводиться 0,5 посади бібліотекаря; за наявності 11 і більше класів запроваджується одна посада завідувача бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО . У закладах з кількістю 25 - 29 класів вводяться 0,5 посади бібліотекаря та одна посада завідувача бібліотек. У закладах з кількістю класів 30 і більше класів – одна посада бібліотекаря та одна посада завідувача бібліотеки.
3.   Завідувач бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО повинен мати  вищу освіту відповідного напряму, стаж роботи за фахом не менше 3-х років та вміння володіти комп’ютерною технікою.
4.   Завідувач несе відповідальність у межах своєї компетенції за організацію та результати діяльності бібліотеки (медіатеки) відповідно до функціональних обов’язків, передбачених кваліфікаційними вимогами, трудовим договором та Статутом ЗЗСО.
5.   Завідувач бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО входить до складу педагогічної ради закладу освіти.
6.   Завідувач бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО розробляє та подає на затвердження керівнику закладу освіти:
положення про бібліотеку (медіатеку) ЗЗСО;
структуру і штатний розпис бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО;
правила користування бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО, які визначають порядок доступу до фонду;
перелік основних і додаткових (платних послуг) та умови їх надання;
плани роботи (перспективні та річні);
технологічну документацію;
посадові інструкції співробітників.
(Якщо немає посади завідуючого, ці функції виконує бібліотекар)
7.     Посадові обов’язки працівників бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО визначаються посадовими інструкціями.
8.       Посадові оклади працівників бібліотеки (медіатеки) встановлюються відповідно до чинного законодавства.
9.       Трудові відносини працівників бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО регулюються трудовим законодавством України та колективним договором навчального закладу.
10.    Завідувач несе повну відповідальність за результати діяльності бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО та достовірність інформації, поданої керівництву у межах своєї компетенції.
11.    Режим роботи бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО встановлює керівник закладу освіти відповідно до внутрішнього трудового розпорядку з урахуванням змінності навчання.
12.    Один раз на місяць у бібліотеці (медіатеці) ЗЗСО встановлюється санітарний день (у цей день користувачі не обслуговуються).
13.    Щоденно дві години робочого часу виділяються на виконання внутрішньої роботи.
14.    Один раз на місяць для працівників бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО встановлюється методичний день.
15.    Для надання допомоги бібліотеці (медіатеці) ЗЗСО, зміцнення її зв’язків із громадськістю створюється бібліотечна рада, до складу якої входять бібліотечні працівники, представники педагогічного колективу, учні та їхні батьки.
16.  Структура бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО включає в себе крім традиційних для бібліотеки (медіатеки) підрозділів (абонемент, читальний зал), медіазал (наповнення залежить від фінансування та потреб ЗЗСО).
VIII. Матеріально-технічне забезпечення бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО
Засновник в особі адміністрації закладу освіти забезпечує бібліотеку (медіатеку) ЗЗСО:
    необхідними службовими, виробничими приміщеннями відповідно до її структури, гігієнічних вимог, нормативів техніки безпеки та експлуатації комп’ютерної техніки;
    фінансує комплектування бібліотечного фонду з бюджетних коштів, коштів місцевих органів управління освітою та інших джерел, не заборонених законодавством;
    персональними комп’ютерами з відповідним системним і прикладним (для створення текстових, графічних, аудіо-, відеоматеріалів), а також антивірусним, антиспамовим та іншим захисним програмним забезпеченням, монохромними або кольоровими принтерами;
    телекомунікаційним обладнанням для виходу в Інтернет;
    автоматизованою бібліотечно-інформаційною системою (АБІС);
    аудіо-, відео-, фото-, оргтехнічними та телекомунікаційними засобами (широкоформатним телевізійним приймачем, апаратурою для прослуховування аудіозаписів, відеопроектором, DVD-програвачем), принтером, копіром, сканером;
    цифровим фотоапаратом і відеокамерою;
    сервісним обслуговуванням технічних засобів та обладнання бібліотеки (медіатеки) ЗЗСО;
    бібліотечною технікою та канцелярськими приладами тощо.
Прикладне та захисне програмне забезпечення має бути ліцензійним.
ІX. Прикінцеві положення
1.   Положення вступає в дію з моменту затвердження його наказом директора закладу загальної середньої освіти.
2.   Внесення змін та доповнень до Положення здійснюється за рішенням Ради ЗЗСО (або іншого колегіального органу закладу) та затверджується директором ЗЗСО.


16 жовтня відкриття  Медіатеки гімназії. 


Мета роботи:

  • задовільнення інформаційних потреб учасників навчального процесу із використанням електронних засобів та інтернет- ресурсів; 
  • формування в учнів інформаційної культури; 
  • проведення нестандартних уроків з використанням нетрадиційних носіїв інформації; 
  • популяризації книги, літератури різними формами проведення тематичних заходів; 
  • підготовка рекомендаційних списків літератури, інформаційних бюлетенів, експрес-інформації.

Немає коментарів:

Дописати коментар